balkan.reismee.nl

Bosnie & Herzegovina: Van Jajce naar Banja Luka.

Jajce

Ik loop in de stortregen door de straatjes van Jacje op zoek naar een paraplu. Jajce is een eigenlijk maar een klein dorp, maar het is lange tijd de hoofdstad van Bosnie en Herzegovina geweest en heeft wat kleine maar interessante musea, een ruïne van een fort en twee mooie watervallen, waarvan 1 midden in het centrum. Een man vraagt wat ik zoek. Ik zeg dat ik een paraplu zoek, waarop hij me spontaan aanbiedt me met zijn auto naar huis te brengen, zodat ik niet door de regen hoef te lopen. 'No thanks', antwoord ik 'I am not going home, I am going to Banja Luka'. En dat had ik niet moeten zeggen. Zijn gezicht verstart: 'You are Cetnik, Serb!'. 'No, No, No, I'm not a Serb, I am a tourist.'. Maar de beste man was duidelijk nog niet tevreden met mijn antwoord. 'We don't like Serbs', zegt hij nors. Ja meneer, dat was me al wel duidelijk. Om het goed te maken probeer ik nog 'I came from Sarajevo this morning'. Maar ook dat valt niet in goede aarde: 'They are assholes, really assholes'. Hij zal de regering wel bedoelen, ik weet het niet. De man gebaart me in de richting van een winkel met paraplu's en verdwijnt. Even later slof ik onder mijn nieuwe paraplu met sompige schoenen door de verlaten straten van Jajce. Een erg mooi dorpje, en ik denk dat als hier de zon schijnt en als je vooral je mond maar houdt over Serviërs, dat het hier dan best leuk is. Maar ik neem de eerstvolgende bus naar Banja Luka... heel stiekem.

Het Dayton Akkoord

Bosnië en Herzegovina bestaat uit twee entiteiten: 'Federatie van Bosnië en Herzegovina' en de 'Servische Republiek' (met Banja Luka als 'hoofdstad'). Nadat de VN keihard heeft gefaald in hun veel te laat opgestarte schijnoptreden in Bosnië en Herzegovina tijdens de Bosnië-oorlog is er eind 1995 een 'oplossing' bedacht onder leiding van o.a. VS, Rusland en een aantal EU landen: Het Dayton Akkoord (wikipedia). In Het Dayton Akkoord staat heel kort samengevat het volgende: 'Nou jongens, we hakken het land gewoon in twee stukken, de ene helft is voor de Bosnische Serviërs en de ander helft is voor de Bosnische Moslims/Kroaten. Nu niet zeuren en stoppen met schieten!' En het heeft gewerkt, ze zijn gestopt met schieten. Maar vrede is er niet gekomen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!