balkan.reismee.nl

Belgrado - De grote kathedraal en het kleine zigeunermeisje

Belgrado

Zo gezellig en vredig als Sarajevo is, zo lelijk en druk is Belgrado. Maar een ding is zeker: Het is een bruisende stad. En Belgrado is daarmee echt de enige op de Balkan. Langs de rivier liggen tientallen partyboten en daarop wordt de hele zomer lang, elke dag, tot diep in de nacht gedanst en gesjanst. Wel de moeite waard om te bezoeken, dus.

De beste plek om in Belgrado te bezoeken is het park met het fort ten zuiden van het centrum langs de splitsing van de Sava en de Donau. Vanaf daar kun je de 'pedestrian zone' in slenteren en je vermaken met mensen kijken, shoppen, of kijken naar een van de straattheaters, straatschilders of dansers die altijd wel ergens te vinden zijn.Veel historie heeft Belgrado niet, althans, er is niets meer van over. Belgrado heeft zeker een rijke historie, maar de stad is zo vaak verwoest, beschoten of gebombardeerd dat er bijna niets meer aan historie te zien is.

De grote kathedraal en het kleine zigeunermeisje

Ik zit van een afstandje de St. Sava te bewonderen. Het is de grootste orthodoxe Kathedraal ter wereld en wordt gebouwd in Belgrado ter ere van St. Sava. Ze zijn er in 1937 mee begonnen, maar 't is nog niet helemaal af. De St. Sava Kathedraal is indrukwekkend groot en mooi. Van deze afstand vallen de kleine silhouetten van de in- en uitlopende mensen in het niet bij de enorme bogen en de blinkende daken. Hier in de St. Sava vereren de Serven hun heiligen. Ze slaan kruisjes en kussen beeldjes tot ze eeld op hun vingertoppen hebben en blaren op hun lippen. En als ze de kerk vol blinkend goud en glanzend marmer weer uitschuifelen kunnen ze hun knagende geweten nog afkopen met een paar centen bij de zigeunerkinderen die voor de deur staan te bedelen. Hier krijgen ze meer geld dan in het centrum, maar goed, als Jezus en Maria met nog 20 andere heiligen in je nek staan te hijgen kun je wel een paar extra centen missen. Er zijn in Belgrado veel bedelaars, maar er wordt ook veel gegeven. In Nederland zijn de meeste bedelelaars volwassen mannen van in de 40, in de kracht van hun leven, die er een potje van hebben gemaakt. Hier bedelen alleen oude verschrompelde vrouwtjes, gehandicapten en kleine kinderen. Kwetsbare mensen, die hier met een bijzondere zorg en respect worden behandeld. Behalve dan de zigeuners, die worden in de hele wereld met de nek aangekeken. Een klein meisje vraagt ook mij om geld. Maar ik geef niets, ik probeer in mijn beste Servisch een praatje aan te gaan, ik vertel dat ik uit Nederland kom en zeg hoe ik heet. Maar mijn Servisch is zo beperkt dat een gesprek voeren niet mogelijk is. Als ik 100 meter verderop achterom kijk staat ze me nog steeds met haar mooie grote ogen na te staren. Misschien heeft ze nog nooit een 'buitenlander' gezien, of, heel misschien, maar ik hoop het niet, heeft ze nog nooit een kerkganger gezien die niet zwijgend een muntje in haar hand stopt, maar de moeite neemt om met haar te praten.

Ik verblijf in Belgrado bij een couchsurfer, een ontzetten toffe gast, die me met veel van zijn vrienden laat kennismaken. Na twee avondjes stappen, St. Sava spotten en in het park liggen vertrek ik weer, op naar Novi Sad.

Pwybenga

Een straatarm meisje heeft meer aan een muntje dan aan iemand die meent dat een gesprek met hem of haar van meer waarde is. Getverdemme, hoe durf je.

geert

Ja, je hebt wel een punt, maar dit meisje kreeg meer dan genoeg muntjes, bijna iedereen gaf iets, maar niemand keek haar aan. Wat zou ze dan harder nodig hebben???

En bovendien moeten die muntjes 's avonds waarschijnlijk weer ingeleverd worden bij papa, zodat ie zich kan bezatten.

pwybenga

In India bijvoorbeeld heb ik met enige regelmaat, vanwege het feit dat geld inderdaad vaak ingeleverd moet worden bij ouders of -erger- bij een of andere 'beschermer' , een paar kinderen mee 'uit eten' genomen. Die kinderen hadden bijvoorbeeld nooit eerder taartjes gegeten. Dat was bijzonder om mee te maken, zowel voor hen als voor mij.

Max

@Belgrado is een lawaaiige grote stinkende stad...]]] ??? ha,ha... http://navobezettingvandebalkan.blogspot.com/

Max

Servië is een land in Zuid- Europa in een gebied dat doorgaans wordt aangeduid met de Balkan/artikel>>:De Zondebokken van Europa. De eerste Servische staat werd gesticht in de 7e eeuw door het Huis van Vlastimirovic onder de naam van Raška.De Nemanjic -dynastie leidde Servië de Gouden Eeuw in en werd de machtigste staat van Zuid-Oost-Europa in die tijd onder leiding van tsaar Stefan Dusan in de 14e eeuw.Wist u dat 17 Romeinse heersers zijn geboren in Servië?Wist u dar Sirmium (tegenwoordig Sremska Mitrovica/Servie) een van de 4 hoofdsteden van het Romeinse Rijk was?Wist u dat keizer Constantijn de Grote geboren werd in Nais (tegenwoordig Niš/Servie)?De komst van de Turken heeft de Serven teruggebracht naar het jaar 0 en 500 jaar lang op dat nivo gehouden omdat de Turken dermate ongeciviliseerd en primitief waren.Sinds Turkse Rijk staat de Balkan namelijk open voor tegenstrijdige belangen van de grootmachten die daar een strategische voet proberen aan de grond proberen te krijgen. Dat de kleine Balkanlanden maar in zeer beperkte mate recht hadden op eigen nationale belangen is een feit dat ze enkel in hun voordeel konden keren door hun belangen bij een van de grootmachten te zoeken. De keuze was meestal beperkt tot twee mogelijkheden: een Westerse grootmacht aan de ene en Rusland aan de andere kant.Frankrijk, Italië, het VK, Rusland, Duitsland en vooral ook Oostenrijk-Hongarije bemoeiden zich regelmatig vanuit hun eigen belang met wat er op de Balkan gebeurde. De gevaren kwamen dus niet primair van de Balkan. Servië is een prachtig land met buitengewone mensen en plaatsen die moeten worden ontdekt! Servië is gelegen op het kruispunt tussen het oosten en het westen, en is een unieke combinatie van oude culturen en beschavingen en een charmerende mix van traditionele en moderne levenswijzen.Als u Servië ooit bezoekt, zult u kennismaken met een rijke cultuurgeschiedenis, ongerepte natuur en de Slavische gastvrijheid. Gasten kunnen in het bijzonder genieten van de Servische gastronomie.Servië heeft talrijke prehistorische opgravingen, Romeinse nederzettingen en middeleeuwse kloosters,de fantastische keuken,de gastvrijheid van de bevolking en niet te vergeten Slijivovica, de pruimenbrandenwijn,de wereldbekende muziekfestivals Guca [drie dagen en nachten] en Exit ["Het beste ter wereld festival in 2006" - Guardian UK], veel meer heeft Servië u te bieden.Servië een land rijk aan tradities en waar de bevolking trots is op haar cultuur, prachtige ongerepte natuur,uitgestrekte vlaktes, mooie steden zoals Belgrado,Novi Sad,Nis,....de rivieren de Donau,Sava,Uvac,Ibar,Morava,Drina,Tisa,...Het Pannonische Laagvlakte in gelegen in de provincie Vojvodina [http://www.nacionalnarevija] ten noorden van Belgrado, wordt ook wel de Graanschuur van Servië genoemd.Uitgestrekte graanvelden strekken zich uit tot aan de horizon, onderbroken door steppe, moerassen, kanalen, wijngaarden en meren. Het land Servie telt vijf nationale parken:Djerdap, Šara (Kosovo), Fruška Gora, Kopaonik en Tara.Tara Nationaal Park, gelegen in het westelijke deel van Servië, beslaat 19.200 hectaren met een beschermingsgebied van 37.584 ha.Servië staat bekend om haar ongerepte natuur. Tara bergen, buiten haar heuvels, karst grotten, ravijnen en stroomversnellingen en prachtige canyon verborgen rivier Drina, dat is de diepste van Europa. In 1977 het Nationaal Park opgenomen in de UNESCO-lijst als een biosfeer reservaat, in 1980 de lijst van Werelderfgoed van natuurlijk erfgoed.Op de noordelijke hellingen van Zlatibor is etnisch dorp Drvengrad.Complete dorp is gecreëerd door Servische Wereldberoemde filmregisseur Emir Kusturica. Belgrado, met bijna 2 miljoen inwoners is een van de oudste steden in Europa.De stad is ontstaan op een strategisch punt waar de Sava uitmondt in de Donau, hier bevindt zich het fort van Belgrado uit eind 1e eeuw. Het is gelegen in Kalemegdan Park[http://www.tt-group.net/], een prachtige plek om rond te wandelen en de vele bezienswaardigheden te bekijken zoals de middeleeuwse poorten en torens, of een bezoek te brengen aan de dierentuin of het Militair Museum.Bezoek Skadarlija, het Montmartre van Belgrado, beroemd om haar charme en Boheemse stijl,het is de ontmoetingsplek voor kunstenaars.De muren zijn heel mooi beschilderd met huizen, er zijn verschillende restaurants, galerijen en antiekwinkels. In de Sava ligt eiland Ada Ciganlija, en is het zomerresort van de inwoners van Belgrado, het heeft allerlei voorzieningen om een leuke dag aan het water te beleven. Midden op het eiland ligt een natuurlijk zoetwatermeer, met kiezelstranden, en een naaktstrand. Rondom het water vindt u verschillende strandtenten, restaurants, waterglijbaan, waterskicentrum, klimwand, paintball, voetbalvelden, trim- en fietsparcours. Prachtige groene omgeving, waar u de natuur opsnuift, met op de achtergrond de prachtige stad Belgrado.Vandaag komen vele jongeren aan Belgrado want beroemd is voor de nachtleven die praktisch de hele nacht lang duurt. Dit alles maakt Belgrado tot een ideaale "party" hotspot.Volgens de gerespecteerde krant The Times en de Lonely Planet heeft Belgrado zelfs het beste nachtleven ter wereld! Servië heeft een groot potentieel in de IT-industrie!. Dat is de reden waarom 's werelds grootste software bedrijf Microsoft heeft besloten de ontwikkeling centrum openen in Belgrado..http://www.timesonline.co.uk/,.....http://www.flickr.com/photos,.....http://www.majikcafe.com .

Nikola

Sjonge jonge!
Ben je ooit in Belgrado geweest, dat het stinkt?
Dat komt zeker omdat, je alleen de geur van kaas kent!
Eerst goed nadenken en dan pas iets schrijven!

demi

@Nikola

je hebt gelijk! waar slaat dat op!

nelly

belgrado (beograd) is een stad als een plekje hemel op aarde in 1 woord geweldig
alleen door macht verziekt